Johtaja, oletko sateentekijä (vai vellotko muiden mukana)?

 
johtajana kriisissa.jpeg

Yritysjohtajana sinulla on mahdollisuus luoda turvallisuuden tunnetta organisaatiossasi. Kriisissä oikein kommunikoimalla, pystyt sitouttamaan työntekijöitäsi ja nostamaan motivaatiota ehkä jopa tehokkaammin kuin tavallisesti. 

Kun jokin ulkoinen uhkaa sitä todellisuutta, jossa olemme tottuneet elämään, maailmankuvamme horjuu. Turvallisuuden tunteemme on kriisissä, kun tuttu ja turvallinen on muuttunut uudeksi, ehkä jopa pelottavaksi. 

Kun poikkeustila jatkuu viikkoja ja ymmärrämme, ettei aiemmin tuntemamme arki palaudu enää ennalleen, mielemme yrittää kiperästi muodostaa uutta struktuuria, ”uutta normaalia”, jonka ympärille pystymme rakentamaan arkirutiinimme.

Loputon tiedon jano johtaa noidankehään

Janoamme epätoivoisesti tietoa asiantuntijoilta ja kuuntelemme mielipidevaikuttajia, jotta saisimme työkaluja uuden struktuurin rakentamiseen mielissämme. Haluamme uskoa auktoriteetteja, emmekä halua hyväksyä, että ehkä kenelläkään ei ole toistaiseksi varmaa tietoa. 

Mitä enemmän me imemme itseemme (usein ristiriitaistakin) tietoa eri lähteistä, sitä enemmän saatamme ahdistua, ja sitä kipeämmin jälleen vaadimme lisää informaatiota maailmankuvamme muokkaamiseen. Noidankehä on valmis eikä ulospääsyä tunnu löytyvän.

Yritysjohtajana olet yksi näistä auktoriteeteista, halusit tai et. Olet organisaation sisällä luomassa henkilöstölle teoin ja sanoin kuvaa yrityksesi ja työntekijöidesi roolista kriisin keskellä. Huoli työpaikoista on kova ja oma työpanos voi tuntua sekä merkityksettömältä, että uhatulta sekavassa maailmassa.

Sinun tehtäväsi on auttaa organisaatiota

Epätietoisuudessa vellomisen sijaan, saattaa asioiden tekeminen helpottaa turhautumista. Sanotaan, että toisen auttaminen on helpoin tapa tulla itsekin onnelliseksi. Epäitsekkyys lisää omaakin hyvinvointia. Kun työntekijäsi kokee tekevänsä toisia hyödyttävää työtä, se tuottaa heille ja ympäristölle onnellisuuden tunteita. Anna siis tiimisi työlle tarkoitus, jos he eivät sitä itse näe.

Me kaikki emme voi kuitenkaan olla käsidesinvalmistajia, hengityskoneiden komponenttivalmistajia tai sairaanhoidon henkilöstöä, joiden rooli toisten auttamisessa tämän kriisin keskellä on ilmeistä.

Mutta voisiko roolimme olla esimerkiksi turvaamassa mahdollisimman monelle perheelle työpaikkaa talouskriisin keskellä? Vai tuottaako palvelumme tai tuotteemme asiakkaillemme hetkellistä helpotusta, kaivattua eskapismia, kriisiuutisten keskellä?

Selkeästi kommunikoimalla, sinulla on johtajana mahdollisuus auttaa työntekijöitäsi löytämään oman tarkoituksensa kriisissä. Antaa työllenne merkityksen suuremman hyvän eteen. Nostaa motivaatiota, levittää mielenrauhaa ja hyvää oloa. Luomaan tarinan, joka antaa kehyksen. Kehyksen sisään voi silloin jokainen luoda oman pienen turvallisen maailmansa.

Tätä tilaisuutta ei kannata jättää käyttämättä. Turvalliseen johtajaan luotetaan nimittäin kriisin jälkeenkin.


Kiitos, kun luit!

Lisää kirjoituksia löydät blogistani ja tilaamalla uutiskirjeen www.annalunden.fi

Kun yrityksesi tarvitsee riippumatonta apua yrityksen kilpailuedun ja arvolupauksen määrittelyyn tai niiden toteuttamisen auditointiin, tervetuloa keskustelemaan BRAND LEADERSHIP -vastaanotolleni (palvelu myös puhelimitse).

Anna Lundén, brändilähtöisen liiketoiminnan strategia-ammattilainen, monikansallisten pörssiyritysten kasvatti, perheyrittäjä, ja itsenäinen ammatinharjoittaja. Hän haastaa yrityksiä, brändejä, ja liiketoimintayksiköitä määrittämään kilpailuetunsa ja arvolupauksensa murroksen keskellä. 

Rohkeasti kyseenalaistava generalisti, Anna Lundén, on toiminut urallaan sekä B2B- että B2C-liiketoiminnan asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. EY:llä, Nutricialla, Nestléllä, Cloettalla ja L’Oréalilla.