On vain yksi (vahva) brändi 

 

Tuotebrändi, palvelubrändi, työnantajabrändi, sisäinen brändi, sijoittajabrändi, strateginen brändi, korporaatiobrändi, you name it. Vaikka liiketoiminnan ydinbrändiä pilkkoisi kuinka pieniksi kokonaisuuksiksi tahansa, loppujen lopuksi ne kommunikoivat yhtä ja samaa tavoitetta eli yrityksen arvolupausta asiakkaalle

Vahva brändiorientoitunut yritys ohjaa toimintaansa arvolupauksen kautta, joka yksinkertaistettuna kertoo miksi toisen kannattaa toimia kanssasi, eikä kilpailijoidesi. Onko sinun liiketoimintasi arvolupaus jo määritelty? 

Useasti brändityö lähtee liikkeelle salakavalasti. Lähdetään optimoimaan pientä osaa brändikokonaisuudesta, jonka yhteydessä paljastuu pinnan alla kytevä epävarmuus heikon brändin ympärillä. 

Lue 3 tyypillistä esimerkkiä, joista arvolupauksen määrittäminen alkaa:

1. Uuden alabrändin tai -konseptin lanseeraus

Lanseerattavan uutuustuotteen tai -palvelun suunnitteluprojektissa käy usein ilmi, että yrityksen ydinbrändi on jäänyt määrittelemättä. Keskustelussa nousee esiin kysymyksiä: 

  • Istuuko uusi brändi sittenkään yrityksemme arvoihin? 

  • Miten istuvuutta voidaan ylipäänsä arvioida, jos emobrändistä ei ole yksimielisyyttä?

2. Uusien työntekijöiden rekrytoiminen

Kun yrityksen ”vakikalustoa” irtisanoutuu tai eläköityy, ja tarvitaan uusia kykyjä, brändin arvolupauksen tärkeys nousee taas keskusteluihin:

  • Minkälaisia arvoja toivomme kandidaateiltamme, jotta ne ovat linjassa omiemme kanssa?

  • Ovatko omat arvomme selkeät ja omistettavat, jotta he voivat niitä aidosti punnita?

  • Mitä kerromme heille tulevaisuuden tavoitteistamme?

  • Minkälaisiin pelisääntöihin perehdyttämme heidät?

3. Jakelukanavissa tapahtuvat muutokset

Kun tilaisuus tulee uuden jakelukanavan aukeamiseen tai hinnoittelun muutokseen, siihen ei tule rynnätä ilman huolellista harkintaa:

  • Miten se vaikuttaa mielikuvaamme nykyisille asiakkaille? 

  • Vaikka katteemme kasvaisi hetkellisesti yli nykyisten asiakkaidemme generoiman tulon, onko toiminta pitkäjänteisesti kestävällä pohjalla? 

  • Pystymmekö ylläpitämään uuden mielikuvan kautta kiinni myös nykyisistä ammattitaitoisista työntekijöistämme? Ostavatko he uuden arvolupauksemme?

  • Muuttuuko asemointimme peruuttamattomasti? 

Muun muuassa näistä kysymyksistä ja huolellisen suunnitelutyön kautta, yrityksen muutos brändiorientoituneeksi liiketoiminnaksi voi alkaa.  

 

Kiitos, kun luit!

Jos yrityksesi tarvitsee riippumatonta apua sisäiseen brändityöhön arvolupauksen määrittelyyn tai sen toteuttamisen auditointiin, tervetuloa keskustelemaan BRAND LEADERSHIP -vastaanotolleni.

Lisää tietoa löydät: https://www.annalunden.fi/palvelut

Anna Lundén, brändilähtöisen liiketoiminnan strategia-ammattilainen, monikansallisten pörssiyritysten kasvatti, perheyrittäjä, ja itsenäinen ammatinharjoittaja. Hän haastaa yrityksiä, brändejä, ja liiketoimintayksiköitä määrittämään kilpailuetunsa ja arvolupauksensa murroksen keskellä. 

Rohkeasti kyseenalaistava generalisti, Anna Lundén, on toiminut urallaan sekä B2B- että B2C-liiketoiminnan asiantuntija- ja johtotehtävissä, mm. EY:llä, Nutricialla, Nestléllä, Cloettalla ja L’Oréalilla.